Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 2)

(Dit artikel heb ik eerder gepubliceerd op Marketingfacts.nl)

In deel 1 op Marketingfacts over het business model voor User Generated Content (UGC) Pomme & Kellykomt naar voren dat het business model voor UGC naast advertising meestal op een aantal andere, voornamelijk directe bronnen van inkomsten, is gebaseerd. Er ontstaat echter steeds meer de consensus dat UGC niet als zelfstandige toepassing gezien moet worden, maar in het bijzonder meerwaarde kan opleveren doordat organisaties het als aanvulling op bestaande activiteiten kunnen inzetten. Organisaties die van UGC willen profiteren, zullen dus op zoek moeten naar manieren waarop hun huidige bedrijfsstrategie kan profiteren van de inzet van UGC.

Na onderzoek van TNO en de vele reacties op het vorige artikel volgt in dit deel meer over hoe organisaties van UGC kunnen profiteren. 

UGC als ondersteuning van de bedrijfsstrategie
Inkomsten uit UGC op zichzelf zijn moeilijk te realiseren. Interessanter is het om User Generated Content juist als onderdeel van een groter geheel te zien, en te onderzoeken op welke manier UGC de totale bedrijfsstrategie kan ondersteunen. Daarom bekijken we in dit deel de verschillende mogelijkheden waarop organisaties toch kunnen profiteren van de inzet van User Generated Content.

UGC kan de concurrentiepositie verbeteren
Een voorbeeld hiervan is te zien bij MediaMall, dat in 2007 wordt opgenomen in het ‘Mine’ televisiepakket van KPN. Gebruikers van MediaMall kunnen zelfgemaakte foto’s, video’s of nieuws plaatsen en bekijken. Door allerlei, overigens exclusieve, community diensten bovenop het televisieaanbod van KPN aan te bieden, onderscheidt het zich van andere TV aanbieders. En als MediaMall gebruikers eigen content van hun lokale voetbalwedstrijd en eigen foto’s en video’s bij MediaMall hebben staan, en al een settop box bij hun TV hebben staan, zullen zij minder snel overstappen op een andere TV aanbieder.

Naast TV- en internetbedrijven zijn ook veel ‘traditionele’ nieuwspartijen op zoek naar manieren waarop zij UGC in kunnen zetten. Zo is de Telegraaf zeer actief met het verkennen van nieuwe platforms. Met onder meer initiatieven als HabboHotel en Sugababes probeert Telegraaf het bereik onder de jeugd verder uit te breiden. Hierdoor wordt het voor adverteerders interessanter om bij Telegraaf te adverteren.

De Twentse Courant Tubantia van Koninklijke Wegener zet sinds ongeveer een jaar succesvol in op dorpspleinen die gericht zijn op specifieke regio’s en buurten en overweegt een landelijke uitrol. Door nu mee te gaan met de UGC trend kan Tubantia ervoor zorgen dat zij sneller nieuws registreert en compleet blijft doordat journalisten niet zelf al het nieuws kunnen registreren en kunnen burgers het professionele nieuws aanvullen met nieuwe perspectieven. Een ander voordeel voor Tubantia is dat ze interessanter wordt voor adverteerders, omdat Tubantia een groter bereik van de doelgroep aan kan bieden.

Doordat een UGC initiatief in deze voorbeelden onderdeel is van een meer omvattende strategie, kan het zelfs acceptabel zijn om UGC niet direct winstgevend te laten zijn.

UGC kan de klantloyaliteit verhogen
Sommige UGC aanbieders gebruiken User Generated Content om de loyaliteit van hun klanten te vergroten. Zo zet KLM in op het personaliseren van cadeau cards met zelfgekozen foto´s en tekst en het ontwerpen van je eigen bagagelabel. Na de uitrol van business communities probeert KLM ook met deze nieuwe UGC diensten zich te onderscheiden van concurrentie door de “KLM experience” te vergroten en zo de klantloyaliteit te verhogen en extra inkomsten te genereren.

En ook Unilever boekt successen met de UGC campagne voor echte schoonheid voor Dove en komt met een tweede versie waarbij consumenten hun eigen commercial kunnen maken.

UGC kan kostenbesparingen opleveren
Een aantal organisaties zet UGC in om kostenbesparingen te behalen. Op deze manier kan UGC ervoor zorgen om kosten te besparen of zelfs overeind te blijven.

Al eerder werd bekend dat CNN UGC voor haar programma’s gaat gebruiken en is BBC News 24 gestart met een User Generated News programma. En ook Reuters en Yahoo zetten in op burgerjournalistiek.

In Nederland brengt uitgeverij Tirion een reisboek uit, volledig samengesteld uit vakantie beoordelingen van User Generated Content sites zoals Zoover.nl. Daarnaast zorgt het inmiddels bekende Skoeps voor kostenbesparingen voor aandeelhouder Talpa met een nachtprogramma op Tien.

Persagentschap Belga in België gaat daarbij nog een stapje verder. Naast de inzet van bezoekers om nieuws van de dag in te sturen, kiezen bezoekers van de website de beste reportages en welke reporters in aanmerking komen voor een stage als professionele Belga-journalist.

Interessant detail is daarbij dat UGC ook ingezet kan worden om de marketingkosten te verlagen. Naast Mentos omarmde Coke ook het YouTube succes , waardoor Mentos miljoenen aan marketinguitgaven denkt te besparen.

UGC is vooral: experimenteren
We hebben nu gezien op welke manier organisaties van User Generated Content kunnen profiteren. Hierdoor ontstaat meer inzicht in de manier waarop UGC succesvol kan zijn. Echter, aangezien de UGC trend relatief jong is, is er weinig ervaring met het fenomeen. Daarom zullen organisaties met nieuwe UGC initiatieven vooral moeten experimenteren om erachter te komen wat werkt voor hun publiek en gebruikers. Zie bijvoorbeeld Shoobidoo en Sugababes TV, die eerst een ´beta´ basisdienst opzetten en daarna stapsgewijs verbeteringen doorvoeren op de huidige service. Daarnaast is XS4ALL een voorbeeld van het experimenteren samen met de gebruikers: ze startte Personal Livestream als een experimentele service met de vraag aan gebruikers om ervaringen en aanbevelingen te doen om de dienst te verbeteren. De partijen die nú experimenteren, hebben een duidelijke koppositie en kunnen hier het snelst van profiteren.

En de gebruikers dan?
We hebben nu gezien op welke manier organisaties van UGC kunnen profiteren. Maar om succesvol te kunnen zijn, zul je gebruikers en actieve leden moeten vinden die de User Generated Content daadwerkelijk gaan genereren. Hoe trek je bezoekers, en hoe maak je van hen actieve gebruikers? Hierover meer, de volgende keer in deel 3.

You can leave a response, or trackback from your own site.

One Response to “Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 2)”

  1. [...] Volgende keer bekijken we de meerwaarde die UGC kan bieden als onderdeel van de totale bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie. [...]

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!