Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 3)

(Dit artikel heb ik eerder gepubliceerd op Marketingfacts.nl)

Nadat we in deel 1 en deel 2 hebben gezien op welke manieren organisaties van User Generated Content (UGC) kunnen profiteren, gaan we in deel 3 verder over het motiveren van gebruikers.Pomme & Kelly

Om met UGC succesvol te kunnen zijn zul je ervoor moeten zorgen dat je bezoekers vindt die je UGC initiatief ook gaan gebruiken en zelf User Generated Content genereren. Maar hoe zorg je ervoor dat bezoekers op jouw UGC initiatief afkomen, en hoe maak je van hen actieve gebruikers?

Na onderzoek van TNO volgt in dit laatste deel meer over hoe je gebruikers aantrekt.

UGC community biedt toegevoegde waarde
Een UGC dienst moet, net als iedere andere dienst, toegevoegde waarde bieden voordat het succesvol kan zijn. Er moet een behoefte zijn waarin voorheen niet werd voorzien, of het moet dat beter doen dan de huidige alternatieven. Het creëren van een community is daarbij erg belangrijk.

Een voorbeeld hiervan is Tubantia Haaksbergen. De burgerjournalistiek website is opgezet naast de lokale krant, en biedt inwoners van Haaksbergen een podium waarop ze op de hoogte blijven van wat er in hun omgeving gebeurt en zelf de overige inwoners kunnen informeren over nieuws dat niet in de krant staat.

Ook Alphen.nu biedt de jongeren van Alphen een actieve community waarin ze hun mening kwijt kunnen en op de hoogte blijven van wat er in hun omgeving gebeurt. Naast het traditionele ‘professionele’ Alphense nieuws vinden bezoekers er een agenda met events in en rondom Alphen, foto’s en video’s van feesten in de buurt en praten ze bij met al hun buddies. Interessant feit hierbij is dat de site ruim 25.000 leden telt (Alphen heeft 70.000 inwoners).

Een belangrijke reden waarom deze initiatieven een behoefte invullen die voorheen niet werd voorzien, is dat consumenten binnen de community meer invloed en macht uit kunnen oefenen, en content van gebruikers meer vertrouwen wekt.

Entertainment
UGC biedt consumenten een vorm van vermaak. We kennen de mentos filmpjes op Youtube en minder smakelijke filmpjes die opgenomen zijn in de media en de creatieve parodieën op professionele content. Ook steeds vaker wordt het entertainment karakter ingezet om grote groepen mensen aan te sporen om ‘serieuze’ taken uit te voeren zoals het spelen van games om foto’s en andere vormen van content te taggen en het organiseren van wedstrijden om het insturen van content te stimuleren.

Persoonlijke status en erkenning
Persoonlijke erkenning vormt een motief om aan een UGC initiatief mee te doen. Dit kan bijvoorbeeld door artikelen te schrijven, te reageren op artikelen en zelf content te genereren. Doordat de bijdrage van gebruikers en zijn status zichtbaar worden gemaakt, vormt dit een aansporing om content in te sturen. Vooral UGC initiatieven die zich richten op specifieke communities en interessenetwerken lijken hierin succesvol (Alphen.nu, Tubantia Haaksbergen).

Door het toevoegen van een reputatiesysteem dat feedback over de UGC deelnemer verzamelt, kunnen bezoekers extra gestimuleerd worden om mee te doen aan het UGC initiatief. Ebay geeft de verkoopgeschiedenis weer en kopers die een transactie hebben gedaan kunnen feedback geven op de verkoper. Op Slashdot krijgen leden ‘karma’ voor erkenning van hun medewerking en zijn er moderators die de geplaatste berichten bewerken. Om de macht van moderators te beperken, worden daarnaast extra meta-moderators ingezet die de moderators controleren.

Op web-log.nl worden de blogs met de meeste bezoekers en nieuwste updates weergegeven. Bezoekers op de Mobisphere sites van de Hitkrant en Vogelbescherming kunnen stemmen op bloggers en in de ‘spotlights’ verschijnen gewaardeerde bloggers. Vrijwillige recensisten bij IENS ontvangen naast hun zichtbaarheid als beloning van hun recensies een IENS gids.

Daarnaast bieden bijvoorbeeld Skoeps en Telegraaf Nieuwsbeeld extra status en erkenning, doordat top deelnemers in de nieuwsbrief of in de krant of op TV kunnen verschijnen.

Financiële beloning
Naast sociale ‘beloning’ vormt de kans op een financiële beloning voor de gedane moeite ook een motivatie om aan UGC mee te werken. Zodra een dienst die is gebaseerd op UGC inkomsten genereert, wordt het delen van financiële inkomsten belangrijker. Interessant daarbij is dat het voor diensten die in de startup fase zitten of diensten met een not-for-profit of onafhankelijk karakter (zoals Wikipedia en IENS) minder relevant is.

Zo zijn duizenden deelnemers aan Wikipedia bereid om op vrijwillige basis aan het not-for-profit initiatief mee te werken, omdat de site bijna volledig draait op vrijwilligers en enkel donaties worden gevraagd om de hosting- en personeelskosten te dekken.

Gebruikers van commerciële diensten die aan User Generated Content willen verdienen, zullen echter een deel van deze inkomsten terug willen zien. Google bijvoorbeeld experimenteert met advertenties die gekoppeld worden aan opgevraagde video’s en inmiddels werkt ook Youtube aan het delen van reclame-inkomsten van ingestuurde filmpjes. Gebruikers van Revver kennen dit model al langer.

Hetzelfde zien we bij Skoeps en Omroep Brabant, die consumenten minstens 20 euro betalen voor de foto’s en video’s die worden doorverkocht aan traditionele media. Scooplive keert incidenteel zelfs vele duizenden dollars uit.

Naast het betalen voor video betalen sites zoals Payperpost en Start12.nl inmiddels ook voor het plaatsen van meningen en blog artikelen.

Gebruikers van Mobisphere en Vodafone KijkMij TV kunnen ook credits verdienen door andere bezoekers in ruil voor gekochte credits toegang te geven tot hun blog of video.

Kans op een baan
Bij bepaalde soorten User Generated Content initiatieven, zoals burgernieuws sites, vormt de kans op een baan een motivatie om mee te doen. Zo levert Youtube meerdere platencontracten op.

Skoeps werkt samen met de School voor Journalistiek Utrecht, waarbij studenten worden klaargestoomd voor het journalistieke vak en bij persagentschap Belga kunnen reporters in aanmerking komen voor een stage voor professionele journalist. Deense krant “Nyhedsavisen” laat de burgerjournalistiek nog dichterbij komen door burgerjournalisten tegen professionals te laten strijden.

Laagdrempeligheid belangrijk
Naast de motivaties die bezoekers kunnen hebben om mee te doen aan UGC initiatieven, is het belangrijk om UGC initiatieven zo laagdrempelig mogelijk te maken door de juiste tools aan te bieden en het registreren simpel te houden.

Bij de KRO krijgen verslaggevers daarvoor een korte opleiding. Skoeps verspreidt reporter pakketten onder de deelnemers, met onder andere een Nokia N73 op kosten van Skoeps, een perskaart, vrijkaarten voor Skoeps feesten en een afzetlint voor bij calamiteiten.

Om het gebruik van (betaalde) diensten laagdrempelig te maken, kun je bij veel weblogs zonder registratie reageren, en wordt het opsturen van content gemakkelijker gemaakt doordat content ook mobiel of via email ingestuurd kan worden. Ook hanteren sites zoals Flickr, Hyves en Linkedin een zogenaamd “freemium” lidmaatschap: het initiële gebruik is gratis zodat snel schaalgrootte behaald kan worden. Zodra de gebruiker meer services of items wil gebruiken, moet er worden betaald.

Basis van actieve gebruikers essentieel
Om een UGC initiatief aantrekkelijk te maken en gebruikers ook terug te laten komen, is het hebben van een actieve groep basisgebruikers heel belangrijk. Deze basisgebruikers moeten de site draaiende houden door dagelijks te reageren en content in te sturen. In het begin is het belangrijk om met andere partijen samen te werken om zo in korte tijd een grote groep gebruikers te hebben. Skoeps doet dit door samen te werken met de School voor Journalistiek en consumentenmening site buzzer, IENS door vaste recensisten, en hier.nl door samen te werken met locale partners.

Zonder deze actieve gebruikers wordt er geen content gegenereerd, en zonder content zullen er weinig bezoekers terugkomen en actief mee willen doen.

Dit was het laatste deel van de UGC serie.
Duidelijk is dat User Generated Content meer dan een hype is. Vanuit verschillende hoeken zien we UGC initiatieven ontstaan waarvan enkele ook weer verdwijnen, maar het grootste deel zal blijven bestaan.
De verschillende invalshoeken uit de artikelen hebben laten zien dat het enorm belangrijk is om van tevoren stil te staan waarvoor je als organisatie UGC in gaat inzetten. Verwacht je dat UGC voor extra omzet gaat zorgen, of gaat het meer om de indirecte voordelen die UGC biedt, zoals het creëren van een community en het verbeteren van je concurrentiepositie? Werk je met partners samen om direct vanaf de start content en gebruikers te hebben, of ga je het alleen doen? En op welke drivers richt je het UGC initiatief om gebruikers gemotiveerd te houden om mee te doen?
Al deze zaken maken een ding heel erg duidelijk: User Generated Content biedt zeker business kansen, en nú is de juiste tijd om met UGC aan de slag te gaan!

You can leave a response, or trackback from your own site.

4 Responses to “Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 3)”

  1. [...] En de gebruikers dan? We hebben nu gezien op welke manier organisaties van UGC kunnen profiteren. Maar om succesvol te kunnen zijn, zul je gebruikers en actieve leden moeten vinden die de User Generated Content daadwerkelijk gaan genereren. Hoe trek je bezoekers, en hoe maak je van hen actieve gebruikers? Hierover meer, de volgende keer in deel 3. [...]

  2. Nice blog, i have added it to my favourites, greetings

  3. elswittem zegt:

    Hallo! 

    Sorry om niet ontopic te reageren, maar ik was hier aan het rondhangen, ben voorheen nog op dit forum geweest en nu kon ik niet meer aanmelden omdat ik mijn oud paswoord en inlognaam vergeten was, en wist niet meer welk email adres ik gebruikte.

    Het is me opnieuw gelukt

    Weet iemand een idee om een extra inkomen te verdienen, ik ben op het moment in geldgebrek na mijn scheiding. Ik heb een gehandicapte dochter van 11 jaar dus alle tips zijn welkom!

    bedankt om mij te helpen,

    Els Wittem

  4. Els, erg vervelend.
    Inderdaad niet ontopic, maar voor deze keer ;)

    Als je een link naar je CV plaatst kan ik kijken of ik je kan helpen.

    Groeten, Martijn

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!