ConnecTV, het nieuwe TV kijken?

(Dit artikel heb ik eerder gepubliceerd op Marketingfacts.nl)

Waar via de huidige analoge TV basispakketten al veel kanalen beschikbaar zijn, zorgen Internet en digitale televisie ervoor dat er enorm veel extra content beschikbaar komt. Hoe vindt de gebruiker in deze groeiende overdaad aan aanbod datgene wat hij wil kijken? En hoe weet je als kijker welke nieuwe programma’s bij jou passen?

We kennen de EPG, video zoekmachine of Amazon achtige ConnecTV buddylistsuggesties. Maar de invloed van sociale netwerken en tips van vrienden op TV in de huiskamer is nog minimaal. TNO start daarom een gebruikerspilot met ConnecTV, waarmee gebruikers samen met vrienden en kennissen op afstand TV kunnen kijken. Gebruikers kunnen met elkaar communiceren, elkaar aanbevelingen sturen over tv-programma’s waar zij naar kijken of opgenomen content delen. Maar welke gevolgen heeft dit voor de kijkbeleving en het kijkgedrag?

Door digitalisering van TV content wordt het steeds goedkoper om content aan te bieden en ook minder populaire niche content aan te bieden. Op dit moment kan een meegeleverde EPG vaak nog uitkomst bieden om overzicht te hebben over het beperkte aanbod van content. Echter, diensten als uitzendinggemist, nieuwe themakanalen, opgenomen content en de komst van video-on-demand op TV zorgen ervoor dat content steeds moeilijker vindbaar wordt.

Nieuwe selectie- en zoekmethodes nodig
Door dit groeiende aanbod in content zijn er nieuwe technieken nodig die het vinden van relevante content makkelijker maken. Zo kunnen we de komst van de persoonlijke EPG verwachten, een EPG die zich aanpast aan de smaak en voorkeuren van de gebruiker. Dit komt overeen met de TiVo suggesties of de suggesties bij Amazon.com voor boeken en bij Last.fm voor muziek. De TV kijker is hiervoor wel afhankelijk van de kwaliteit en relevantie van het kijkgedrag van onbekende gebruikers.
Daarnaast helpen geavanceerdere zoekfuncties voor video om content makkelijker te kunnen vinden. Dit biedt echter alleen een oplossing voor het vinden van al bekende programma’s, en het vinden van goede resultaten is vaak lastig door het gebrek aan metadata.

Betrouwbare zoek- en selectiemethode nodig
De persoonlijke EPG is al vaker onderzocht, en dit vormt slechts een deel van de oplossing. Maar er is nog weinig bekend over de invloed van sociale netwerken op het vinden van TV content. Wat doen kijkers met persoonlijke kijktips van collega’s tijdens de lunch, of het programma waar vrienden constant over praten? En gaan gebruikers door aanbevelingen ook andere programma’s kijken dan de vaste keus aan programma’s die ze bekijken of hebben geprogrammeerd in de videorecorder.

ConnecTV sluit aan bij deze concepten. Met ConnecTV kunnen gebruikers samen met vrienden op afstand TV kijken en content met elkaar opnemen en communiceren via audio of tekst. Daarnaast kunnen gebruikers in hun ‘buddy lijst’ van vrienden zien welke programma’s door hun vrienden worden bekeken en elkaar aanbevelingen doen over interessante programma’s en samen TV kijken. Niet alleen zijn tips van vrienden en kennissen betrouwbaarder dan de aanbevelingen van onbekende gebruikers. Vrienden en kennissen zijn ook beter op de hoogte van de voorkeuren en interesses van een gebruiker. Daarnaast zal men een aanbeveling van een vriend sneller accepteren dan een aanbeveling van een onbekende.

Nieuwe beleving door ConnecTV
Het samen kijken en versturen van aanbevelingen zorgt er niet alleen voor dat relevante content beter vindbaar wordt, maar kan ook voor een nieuwe kijkbeleving zorgen.
Het aantal toestellen per huishouden neemt nog steeds toe, en het aantal personen dat alleen TV kijkt groeit. ConnecTV brengt het “samen kijken” terug, doordat men live kan reageren bij bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd of met een groep vrienden commentaar kan geven bij “Weekend Miljonairs”. Hierdoor is de kans groter dat je vrienden hetzelfde programma hebben bekeken, en je het programma direct of de volgende dag kunt nabespreken. Doordat je met ConnecTV ziet waar je vrienden naar kijken, komt deze gezamenlijke TV ervaring terug.

Ook zijn er binnen ConnecTV allerlei nieuwe soorten diensten mogelijk, zoals abonnementdiensten. Denk hierbij aan Bekende Nederlanders in je vriendenlijst, die aanbevelingen doen, of bijvoorbeeld “blind dating” diensten op basis van je kijkgedrag. Het uitgebreide kijkgedrag dat wordt geregistreerd zorgt tevens voor gerichte advertising mogelijkheden.

Onderzoek invloed op kijkgedrag en kijkbeleving
In juli start TNO een gebruikersproef van ConnecTV, waarbij de ConnecTV applicatie wordt uitgerold over 50-100 huishoudens in Enschede. De huishoudens ontvangen hiervoor tijdelijk een gratis media pc waarmee ze de dienst kunnen gebruiken. Het doel van de pilot is om te bekijken wat het effect op het televisiekijkgedrag van eindgebruikers is. Wordt er bijvoorbeeld meer of minder gekeken met ConnecTV, wat is de invloed op de ConnecTV aanbevelingkijkbeleving, gaan gebruikers andere programma’s kijken? Daarnaast wordt samen met geïnteresseerde partijen een business plan opgezet om dit soort diensten in de markt te zetten.

Natuurlijk zijn dit soort initiatieven niet nieuw. Ze worden op internet gebruikt, en via initiatieven zoals Live Messenger en Amigo TV zijn andere partijen er ook mee bezig.
Vooral de onderzoekselementen zijn vernieuwend. De pilot focust specifiek op de effecten die het gebruik van sociale netwerken en aanbevelingen hebben op het kijkgedrag en de kijkbeleving van gebruikers van de TV in de huiskamer.

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!