Meer innovatie mogelijk binnen MKB door inzet van innovatievouchers

Voor ondernemers die van plan zijn een product of dienst op de markt te introduceren, bestaande producten of diensten te vernieuwen of de organisatie efficiënter te laten werken, kan het vaak lonen om vooraf onderzoek te doen. Maar voor veel ondernemers zijn dit soort onderzoeken te kostbaar. Het is niet bij iedereen bekend dat de overheid sinds enige jaren hierbij ondersteuning biedt door onderzoek te laten financieren met innovatievouchers. En er is dit jaar nog voldoende tegoed beschikbaar. Daarom in dit artikel meer over de werking van innovatievouchers, voor wat voor soort onderzoek deze vouchers geschikt zijn, en waar deze tegoedbonnen ingeleverd kunnen worden.

De overheid stimuleert innovatie in MKB
De uitgifte van innovatievouchers gebeurt sinds enige jaren en is een initiatief van het Ministerie van Economische Zaken om de Nederlandse MKB-ondernemers te stimuleren om onderzoek te doen naar mogelijke vernieuwing van hun product, dienst of productieproces. Met de subsidieregeling is in totaal € 22,5 miljoen gemoeid en de innovatievouchers zijn beschikbaar in een versie van € 2.500 en € 7.500. Dit jaar kunnen er nog respectievelijk 1.000 en 300 stuks worden aangevraagd!

Wat voor onderzoek is mogelijk met een innovatievoucher?
Met de kleine vouchers van € 2.500 kan een MKB-ondernemer kennis inkopen, deze vouchers zijn bedoeld voor een eerste kennismaking met een kennisinstelling. Met de grote voucher € 7.500 kan een uitgebreider onderzoek worden gedaan, en bedrijven kunnen gezamenlijk tot 10 grote vouchers combineren om een groter onderzoek te laten doen. Voor de grote voucher geldt een eigen bijdrage van € 2.500.
Zo is het mogelijk zonder veel moeite en met financiële steun bijvoorbeeld specialistisch technisch, markt- of usability onderzoek uit laten voeren dat zonder de vouchers wellicht niet kon plaatsvinden. Na afloop van het project wordt de subsidie direct in mindering gebracht op de projectkosten.

Enkele voorbeelden van mogelijke projecten
- Het helpen opzetten van een businesscase voor een nieuwe dienst op het gebied van RFID
- Strategisch advies voor een bedrijf actief in de retailsector voor te kiezen richting en focus
- Onafhankelijk behoefteonderzoek binnen de gewenste doelgroep voor nieuwe producten of diensten
- Het ontwikkelen van een prototype van een applicatie voor het automatisch doorzenden van een opgenomen interview naar de redactie van een nieuwsdienst
- Usabilityadvies bij het opzetten van een webshop of gamingomgeving voor senioren
- Technische ondersteuning bij het opzetten van een datacommunicatiedienst met gedifferentieerde soorten van Quality of Service.

Waar kunnen innovatievouchers besteed worden?
De innovatievouchers kunnen worden gebruikt om een onderzoek uit te zetten bij een selectie van instellingen. Hieronder bevinden zich niet alleen universiteiten en hogescholen, maar ook kennisinstellingen zoals het Telematica Instituut en onderzoeksinstellingen van grote bedrijven zoals ASML, Océ, Philips, Stork en Unilever en uiteraard bij TNO.

Aanvragen van innovatievouchers en meer informatie
De innovatievouchers zijn tot 14 december 2007 aan te vragen via de website van SenterNovem en hebben een geldigheid van een jaar. Hier wordt ook antwoord op de belangrijkste vragen over de innovatievouchers gegeven.

(Dit artikel is eerder geplaatst op Marketingfacts)

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!