Hoe verhoog je de kwaliteit van User Generated Content?

Omroepen verschuiven hun focus langzaamaan van lineaire Radio & TV kanalen naar internet en ‘on demand’. Het wordt daarom steeds belangrijker om via meerdere kanalen (TV, maar ook internet, mobiel, etc.) te communiceren met kijkers, en na te denken over interactiviteit en (uiteraard..) User Generated Content.

Erik van Heeswijk van VPRO Digitaal heeft daarom een visiedocument opgesteld over hoe VPRO om moet gaan met crossmedialiteit en User Generated Content. Een aantal belangrijke conclusies over UGC en communities uit dit rapport wil ik jullie niet onthouden.

“De grootste fout die community-ontwikkelaars zichzelf stellen is het volstrekt vergeten van de allerbelangrijkste vraag: wat willen de potentiële leden? Mensen voelen het ogenblikkelijk als de intenties niet zuiver zijn, als ze ergens voor gebruikt worden (kijkcijfers, goedkope content) zonder dat ze er voldoende voor terug krijgen. Mensen de ruimte geven betekent hen ook serieus nemen.”

“Voor een bloeiende community is een kritische massa van enkele honderden of duizenden actieve mensen nodig, afhankelijk van hun trouw en het onderwerp. Het kost een tijd om dat op te bouwen, en je kunt dat de mensen ook niet meer afnemen. Community’s kunnen beter rondom de langdurige thema’s worden gebouwd.”

Daarnaast geeft Erik een aantal handzame maatregelen om de kwaliteit van User Generated Content op te krikken, waaronder:

Betere reacties:
- Sociale controle verhogen (prominenter neerzetten)
- Het verkleinen van de doelgroepen
- Mensen met deskundigheid uitnodigen mee te doen
- Samenvattingen maken van de discussies
- Bedankje terug als mensen iets goeds hebben bijgedragen
- Modereren en filteren

Meer reacties:
- Impulsen versterken (“reageer nu!” op hoofdpagina)
- Via e-mail oproepen of bijdragen versturen
- Meer omstreden of populaire artikelen schrijven
- Meer promoten en adverteren
- Beloningen

Meer diversiteit in reacties
- Bewust vragen om ander type interactie (“Stuur je filmpje naar…”)
- Hulpmiddelen uitdelen (“Upload hier je cover van De Gids”)
- Technische drempels verlagen

Meer toegesneden:
- Aparte hoekjes maken voor doelgroepen
- Vragen om specifieke inhoudelijkheid

Ook belangrijk: het inbedden van UGC in de organisatie door meerdere mensen verantwoordelijk te stellen i.p.v. ‘een stagiaire’, en UGC vooral stimuleren door slimme koppelingen met andere kanalen.

Het is daarom zeker de moeite om het visiedocument door te nemen, en zo inzicht te krijgen in wat UGC voor ‘traditionele’ mediapartijen zoals omroepen betekent.

 

You can leave a response, or trackback from your own site.

3 Responses to “Hoe verhoog je de kwaliteit van User Generated Content?”

  1. martin scott zegt:

    i am writing a similar report to this for unesco – is there any way you have a version of this report in english?

  2. martin scott zegt:

    hi there, i am writing a similar report ot this for UNESCO – do you have an english version?

  3. Martin,

    unfortunately not, you may like the guidelines of CIPR http://www.cipr.co.uk/consultation/CIPR-SocialMediaGuidelines-Nov06.pdf. Also, do a search on “social media guidelines”, youll find plenty of results there.

    Good luck.
    Martijn

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!