Meest gebruikte social media en web 2.0 door erfgoed

web 2.0In aanvulling op mijn vorige artikel met voorbeelden van web 2.0 bij musea en erfgoed heb ik een overzicht gemaakt van de soorten van UGC en social media die op dit moment door musea worden ingezet.

De initiatieven zijn ingedeeld naar de generieke activiteiten van erfgoedinstellingen: beheer, onderzoek, en presentatie. Dit model is gepresenteerd tijdens de vindbaarheid door en voor gebruikers sessie op de DEN conferentie en gebruiken we ook in het digitaal erfgoed project dat we bij TNO zijn gestart.

Hieronder staat een deel van de tabel. De hele tabel past helaas niet in dit artikel, daarom is het Museum 2.0 overzicht ook als PDF document te downloaden.

Digitale collectie & fotoarchieven online openstellen

- Smithonian mycollection

- Smarthistory.org

- Beeld en geluid

- KB

- Instituut voor Nederlandse Geschiedenis

- ANP Historische archief

- Nationaal archief

- Maritiem digitaal

- Library of Congeress

- Rijksmuseum

Social tagging

- Ondergrond.org

- ikweetwatditis.nl

Onafhankelijke initiatieven met historisch materiaal geografisch verzameld

- Europeana.eu

- Watwaswaar.nl

- Het verhaal van Groningen

- Erf-Goed.be

- Smithsonian Institution

Widgets & gadgets

- Rijksmuseum

Inzet van communities

- Yo! Opera voor docenten en scholieren

- Tropenmuseum community voor jongeren met Islamitische achtergrond

- Indianapolis Museum of Art:sociale netwerken & video sharing

Games & quizzen

- Smithsonian Institution

Persoonlijke PDA routes in het museum (voorbeeld)

- Tate Modern Museum Multimedia tour

- Gallo Romeins museum

- Zeeuws Museum te Middelburg

Persoonlijke PDA routes buiten het museum (Tip!)

- Musemo.nl

- Sagensafari.nl

Collaborative collaboration via flickr, youtube, RSS, mashups (voorbeeld)

- Powerhouse Museum

Een aantal interessante conclusies die uit de tabel te halen zijn:

- Initiatieven met betrekking tot ‘beheer’ taken van musea en instellingen zijn er nog nauwelijks. De meeste initiatieven richten zich op de presentatie. Dit terwijl een initatief juist ook de beheertaken kan versterken
- De initiatieven zijn zeer beperkt of niet op het genereren van extra omzet gericht

Welke conclusies trekken jullie uit de tabel? En zijn jullie het eens met de indeling?

Andere bezoekers zochten op:

You can leave a response, or trackback from your own site.

2 Responses to “Meest gebruikte social media en web 2.0 door erfgoed”

  1. Hoi Martijn, je overzicht ziet er goed uit. Erg goed initiatief om de voorbeelden te ordenen. Wellicht is het een idee om onderscheid te maken in NL / buitenlandse voorbeelden? Dat geeft de situatie in Nederland wat beter weer denk ik.

    Ik denk dat het niet raar is dat de meeste initiatieven plaatsvinden bij ‘presentatie’. Ook op de DEN conferentie werd er namelijk vooral gekeken vanuit marketing en minder vanuit de inhoud / ontwerpers kant. Ik denk dat wanneer deze kant meegenomen wordt er een breder en vollediger plaatje ontstaat.

    Daarnaast lijkt het me goed om dit bij te houden zodat er een actueel overzicht is van de initiatieven. Erg waardevol!

    Ik geef er straks ook nog even aandacht aan op onze blog!

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!