Business modellen Co-Creatie communities

Het afgelopen halfjaar is Kim op den Kamp bij TNO afgestudeerd, zij deed onderzoek naar toepassingen en mogelijke business modellen voor co-creatie communities. Door middel van co-creatie worden klanten en partners betrokken bij ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten. Hierdoor kunnen producten en diensten beter op de behoeften van klanten worden afgestemd. De resultaten van haar onderzoek zijn beschikbaar en worden meegenomen tijdens een presentatie op het Co-Creation Event 2009.


Tijdens dit onderzoek hebben er interviews plaatsgevonden met o.a. Nokia, Starbucks, Samsung, KLM, Robeco en ABN. Deze bedrijven zijn als case studies in het onderzoek meegenomen, om zo te achterhalen welke elementen een cocreatie business model moet bevatten.
Het onderzoek geeft naast de toepassingsgebieden voor co-creatie bijvoorbeeld ook inzicht in de factoren die van belang zijn voor het opbouwen van een community en het motiveren en belonenvan gebruikers.

Afgelopen week is een artikel van Kim op Marketingfacts geplaatst. Het volledige business modellen voor co-creatie rapport is te downloaden via de TNO website.

Daarnaast verzorgt TNO ook een presentatie over dit onderwerp op het Cocreatie event dat binnenkort plaatsvindt. Hieronder volgt meer informatie.

Co-creatie event
Op 24 juni 2009 vindt een co-creatie event plaats. Het event wordt georganiseerd door Redesignme.com en Syntens en staat in het teken van open innovatie en co-creatie waar bezoekers kunnen leren hoe hun organisatie succesvol klantgericht kan innoveren met hun doelgroep. TNO verzorgt hier een overzichtspresentatie van de verschillende soorten toepassingen en business modellen van co-creatie.
Meer informatie en een inschrijfformulier vind je op de website van het Co-creation event . Het event is voor iedereen toegankelijk, de entree bedraagt 75 euro.

Mocht je verder nog vragen hebben over het co-creatie rapport of het event dan hoor ik dit graag!

You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!